ATM grupa

MENU

Złoto Bałtyku

 

Scenariusz i reżyseria: Sambor Wilk, Kamil Fortuna

Kierownik produkcji: Zuzanna Małycha

II Kierownik produkcji: Zofia Krajewska, Maciej Wójcicki

Montaż: Maciej Szydłowski PSM, Miron Kundzicz, Szymon Pietrowski, Krzysztof Flasza PSM, Dariusz Karczmarczyk, K

Oprawa graficzna: EPICKI Maciej Białobrzeski

Producent kreatywny: Dorota Danielak

Producent nadzorujący: Krzysztof Jakubowski  (ATM Grupa S.A.), Agnieszka Kubiak (A+E Networks)

Emisja: Telewizja History

Gatunek: Program dokumentalny

Opis

Za bursztynem, zwanym „złotem Bałtyku”, od wieków podążają najwytrwalsi poszukiwacze. Nie straszny im mróz, błoto ani ciężka praca. Nowa pięcioodcinkowa seria telewizji HISTORY pokaże, jak wygląda życie osób ogarniętych „gorączką bursztynu”. Od tysięcy lat bursztyn jest obiektem pożądania kolejnych pokoleń zbieraczy. Pierwsze próby tworzenia w tym kameniu podejmowano już w prehistorycznej epoce neolitu – około 4500 p.n.e. Zachwycali się nim również starożytni, nazywając go „przyjemną słodyczą” czy „sokiem promieni słońca”. Wyroby gdańskich bursztynników od XV w. były najbardziej pożądanymi prezentami wśród dyplomatów – na dworach królewskich, carskich, sułtańskich, a nawet papieskich. Obecnie blisko 70% wyrobów światowej biżuterii z tym kamieniem pochodzi właśnie z Polski. Ci, którzy zajmują się jego legalnym wydobyciem na co dzień, robią to w trudnych warunkach – zmagając się ze sztormowym wiatrem na wodach Bałtyku lub brodząc po pas w błocie po polach i łąkach Pomorza.  W nowej serii telewizji HISTORY „Złoto Bałtyku” poznamy kulisy pracy osób związanych z branżą bursztynniczą w Polsce. Dowiemy się, jak wygląda długa droga, którą musi przebyć bursztyn  – od połowu, przez obróbkę, na sprzedaży w formie wyrobu jubilerskiego bądź rzeźby kończąc. Poznamy również metody wykorzystywane do wydobycia jantaru na bałtyckim wybrzeżu, jak i kulisy branży bursztynniczej w Polsce.

Za realizację „Złota Bałtyku” odpowiada ATM Grupa, która wyprodukowała wcześniej m.in. serię „Brać czy nie brać” na zlecenie HISTORY. Reżyserem programu jest Sambor Wilk, który ma na swoim koncie wiele programów dokumentalno-rozrywkowych. Ze strony A+E Networks producentem nadzorującym jest Agnieszka Kubiak, a ze strony ATM Grupa Krzysztof Jakubowski. Producentem kreatywnym serii jest Dorota Danielak (ATM Grupa). Program liczy 5 odcinków. Premiera 2 kwietnia o 21.00 w telewizji HISTORY.

Dwa miesiące po polskiej premierze – w czerwcu  cykl „Złoto Bałtyku” trafi na inne rynki europejskie, na których jest dostępny kanał History. Program będzie można oglądać w  25 krajach Europy Środkowo-Wschodniej, a będą to: Albania, Bułgaria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Grecja, Węgry, Islandia, Kosowo, Łotwa, Litwa, Malta, Macedonia, Norwegia, Rumunia, Rosja, Serbia, Słowacja, Słowenia i Turcja.

Bohaterowie

Tomasz Ołdziejewski – mieszka w Sztutowie na Mierzei Wiślanej. Bursztynem zajmuje się od zawsze. Sam zbiera go na pobliskich plażach, ale też skupuje od innych poławiaczy. Zna wszystkich drobnych zbieraczy z okolicy. Od 1988 roku zajmuje się obróbką bursztynu i, jak twierdzi, z tego surowca jest w stanie wykonać wszystko. Tworzy głównie repliki statków, m.in. Queen Mary 2, Titanic, Black Pearl, Mircea. Pod koniec lat 90. zaczął tworzyć inne prace takie jak: szkatuły, latarnie morskie, Żuraw Gdański, samoloty, zegary oraz biżuterię. Od tamtej pory stara się sprostać każdemu, nawet najbardziej wymagającemu, zamówieniu. Wykonał kilka nietypowych zleceń – mekkę z bursztynu, szejka Kataru czy 12-kilogramowy żaglowiec. Jego prace można spotkać w wielu galeriach w Polsce – w Gdańsku, Warszawie, Krakowie oraz w wielu krajach na świecie. Kocha bursztyn, twierdzi, że ten „kamień” ma w sobie magię.

Dorota Cenecka – jubilerka, projektantka biżuterii z bursztynu, właścicielka pracowni/warsztatu jubilerskiego; członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników i Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych. Urodzona w Gdańsku, gdzie mieszka i tworzy. W zawodzie pracuje od ponad 20 lat, zaczynała jako czeladnik, szkoląc swoje umiejętności, od 7 lat prowadzi swój własny biznes bursztynowy  jako jedna z niewielu kobiet w tej branży. Sama kupuje surowiec, zajmuje się reklamą, sprzedażą, wyjazdami na targi w Polsce i zagranicą oraz aktywnie bierze udział w licznych wystawach i pokazach biżuteryjno-modowych na całym świecie. Bursztyn jest dla niej natchnieniem – trzymając surową bryłkę w rękach wie już, co z niej zrobi.

Krzysztof Biereśniewicz – poszukuje złóż bursztynu hydrauliczną metodą wypłukiwania na dzierżawionych działkach na Pomorzu. W przyszłości planuje otwarcie opłacalnej kopalni bursztynu. Przygodę ze Złotem Bałtyku rozpoczął w wieku 11 lat, gdy ojciec zabrał go na bursztyn. Z wykształcenia stolarz. Ojciec dwójki dzieci, dla których pragnie zupełnie innego życia niż swoje. Poszukuje bursztynu, bo lubi to. Nazywa siebie hazardzistą, którego opanowała bursztynowa gorączka.

Benedykt i Małgorzata Formellowie – właściciele kutra rybackiego HEL-6. Przygoda Benedykta z morzem rozpoczęła się w 1978 roku. Pierwszy raz wypłynął jako absolwent Technikum Rybołóstwa Morskiego w Gdyni. Jego żona, Małgorzata, mimo że nie pochodzi z Kaszub, świetnie odnalazła się w męskim świecie rybaków i poławiaczy bursztynu. Formellowie wraz z załogą zajmują się głównie połowem fląder, ale drastycznie zmniejszające się ławice bałtyckich ryb i konkurencja wielkich trałowców powodują, że rybołóstwo staje się coraz mniej opłacalne, a żeby utrzymać siebie i załogę właściciele kutra często muszą liczyć na zaplątane w sieciach bursztyny.

 

 

 

Fot. Magdalena Glombik

Wideo

Poleć znajomemu: